Partnerzy serwisu:
Biznes

Interregio: Komercyjna służba publiczna?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
25-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Interregio: Komercyjna służba publiczna?
Dalekobieżne pociągi Przewozów Regionalnych to komercyjny projekt borykającej się z zadłużeniem i przerostem zatrudnienia spółki. Choć pełnią podobną rolę do dotowanych składów TLK, a w wielu przypadkach istotnie uzupełniają ofertę PKP Intercity, samorządowy przewoźnik nie może liczyć na subwencję z budżetu centralnego.

W tym miesiącu mija pięć lat od uruchomienia przez Przewozy Regionalne pierwszego pociągu kategorii Interregio. Przez ten czas oferta IR stale się zmieniała, ale dalekobieżne składy przewoźnika odgrywały i odgrywają istotną rolę w systemie transportowym kraju. Wciąż są najtańszymi w Polsce dalekobieżnymi połączeniami kolejowymi, a możliwość zakupu wspólnego biletu na pociągi IR Regio pozwala dodatkowo obniżyć koszty podróży dla dojeżdżających z małych miejscowości do węzłów, gdzie przesiadają się na pociągi długodystansowe.

Poziom cen biletów jest więc niższy lub pozostaje zbliżony do opłat za przejazd dotowanymi z pieniędzy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju pociągami TLK obsługiwanymi przez wciąż państwowe PKP Intercity. Komercyjne składy w istotny sposób uzupełniają sieć połączeń międzywojewódzkich organizowaną przez rząd, pozostając podobnie dostępnymi finansowo.

iIR tam, gdzie państwo nie oferuje nic

Kursy PR uruchamiane są bowiem w relacjach, w których finansowana z budżetu centralnego komunikacja w ogóle nie dociera. Pociąg IR to jedyne bezpośrednie połączenie stolicy z południowym Podlasiem (piątkowo-niedzielny IR „Białowieża” dociera do Czeremchy i Hajnówki). Podobnie jest z weekendowym IR „Szyndzielnia” z Bielska-Białej do Wrocławia: to nie tylko jedyny pociąg łączący Podbeskidzie z Dolnym Śląskiem, ale i jedyny skład dalekobieżny w Żorach i jeden z zaledwie dwóch w Rybniku.

Obydwie te trasy do niedawna były obsługiwane przez ministerialne pociągi pośpieszne, ale rząd całkowicie wycofał się z ich obsługi. PR komercyjnie uruchamiają też inne połączenia „porzucone” przez MIR, np. łącząca Łódź z Wrocławiem „Prosna” to krótsza wersja dawnego dotowanego kursu z Warszawy na Dolny Śląsk. Takie kursy uruchamiane są jednak tylko w wybrane dni tygodnia. – Nie możemy liczyć na dofinansowanie do tych połączeń. Obsługujemy je więc tylko wtedy, kiedy pasażerów jest najwięcej – mówi Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.

Taka sama rola, różne traktowanie

Przewoźnik uruchamia także codzienne pociągi na liniach magistralnych w porach, w których podróżni nie mogą skorzystać z innych kursów. IR to pierwszy tani pociąg z Warszawy do Krakowa po sześciogodzinnej przerwie, pierwszy poranny skład z Warszawy do Szczecina, ostatni bezpośredni kurs z Poznania w kierunku Olsztyna. Wszędzie tam zachowane są spore odstępy czasowe pomiędzy pociągami TLK i IR.

Dotacją od marszałków województw objęte są tylko kursy z Łodzi do Warszawy i te, które na części swojej trasy zmieniają kategorię na Regio. MIR nie dokłada się do żadnego z połączeń. – Jeśli otrzymalibyśmy dodatkowe dofinansowanie, rozważylibyśmy uruchomienie nowych relacji czy rozszerzenie terminów kursowania do siedmiu dni w tygodniu – zapewnia Stilger. Pasażerowie nie mogą jednak liczyć na radykalną poprawę oferty, bo – choć pociągi dwóch przewoźników spełniają podobną rolę, a ich oferta wzajemnie się uzupełnia – MIR wciąż dotuje tylko jednego z nich. Tego, którego rząd jest właścicielem.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5